1. Na czym mają polegać zmiany w strukturze Inspekcji Transportu Drogowego, czym planowane zmiany są motywowane?
Projekt ma na celu poprawę efektywności funkcjonowania Inspekcji Transportu Drogowego, a także stanowi remedium na szereg problemów które ujawniło funkcjonowanie naszej formacji w reżimach administracji zespolonej.
Do kluczowych argumentów za przyjęciem niniejszego rozwiązania należy przede wszystkim :
- znaczące ograniczenie administracji rządowej w terenie z 26 do 10 jednostek;
- poprawa efektywności funkcjonowania Inspekcji dzięki możliwości swobodnej alokacji zasobów kadrowych na terenie całego kraju oraz wprowadzeniu bezpośredniego i skutecznego nadzoru nad inspektorami ze strony Ministra Transportu i Głównego Inspektora;
- możliwość szybkiego reagowania na lokalne zagrożenia związane z ruchem samochodów ciężarowych (kontrola zezwoleń na Budzisku, kontrole w okolicach portów kontenerowych na Pomorzu realizowane pod fikcyjnym szyldem „działań szkoleniowych”);
- optymalizacja nakładów na Inspekcję - powiązanie wydatków z osiąganiem konkretnych celów, poprawa procesów budżetowania, realne oszczędności na poziomie 10% budżetów WITD w obrębie wydatków bieżących – ok. 6 mln zł rocznie;
- zatrzymanie postępującej pauperyzacji Inspekcji - pomimo obowiązywania od ponad dwóch latach przepisu obligującego wojewodów do uzgadniania budżetów WITD z Głównym Inspektorem przepis ten jest w praktyce martwy;
- realizacja strategii antykorupcyjnej poprzez oddzielenie inspektorów dokonujących kontroli w siedzibach przedsiębiorstw od lokalnych zależności i powiązań;
- poprawa skuteczności zarządzania dzięki strukturze dostosowanej do sieci dróg w Polsce, niezależnie od podziału administracyjnego, który uniemożliwia działania inspektorów poza terenem macierzystego województwa;
- ujednolicenie działania Inspekcji w całym kraju, w tym planowania służb, praktyki kontrolnej, zasad wynagradzania i awansowania inspektów, a także wyposażenie w kompatybilny sprzęt – dotychczas niemożliwe z powodu podwójnego zwierzchnictwa wojewody i Głównego Inspektora;
Zgodnie z projektem likwidacji ulegają wszystkie wojewódzkie inspektoraty, a ich zadania przejmą funkcjonujące delegatury Głównego Inspektoratu. Zgodnie z aktualnym statutem GITD teren województwa mazowieckiego został podzielony zgodnie z przebiegiem dróg krajowych, natężeniem ruchu, przebiegiem głównych ciągów komunikacyjnych. Miasto Radom wejdzie w skład delegatury centralnej z siedzibą w Łodzi. Celem zmian jest poprawa efektywności działania, stąd też bezsensowym byłby dojazd inspektorów z Łodzi na punkty kontrolne na terenie województwa mazowieckiego, stąd też w Radomiu pozostanie oddział terenowy delegatury centralnej GITD.
2. Na jakim etapie są prace nad tymi zmianami i kiedy mają one wejść w życie?
Aktualnie projekt ustawy jest na etapie procedowania przez Komitet Stały Rady Ministrów. Założony w projekcie termin wejścia w życie to 1 stycznia 2013r.
3. Czy likwidacja Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Radomiu oznacza zwolnienia pracowników bądź konieczność przeniesienia się części z nich do pracy w Warszawie?
Główny Inspektor nie planuje zwolnień ani przenosin pracowników zatrudnionych ITD w Radomiu.
4. Czy zmiany w strukturze Inspekcji Transportu drogowego będą miały wpływ na planowane uruchomienie w Radomiu Centralnego Ośrodka Szkolenia Inspekcji Transportu Drogowego?
Główny Inspektor Transportu Drogowego uznał projekt utworzenia w Radomiu Centralnego Ośrodka Szkolenia ITD za jeden z priorytetów na najbliższe lata oraz aktywnie wspiera działania WITD w Radomiu w tym zakresie. Projekt zakładający likwidację wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego nie wpłynie negatywnie na plany GITD w tym zakresie, a wręcz może ułatwić realizację projektu budowy Centralnego Ośrodka Szkolenia ITD.
WITD zostaje w Radomiu
Mateusz Tyczyński z grupy Platformy Obywatelskiej do spraw kontaktu z mediami w związku z doniesieniami prasowymi o rzekomym przeniesieniu Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia do Warszawy przedstawia rzeczywiste działania związane z reorganizacją struktury Inspekcji Transportu Drogowego i skutki tych działań dla ITD w Radomiu. Odpowiedzi na pytania udzieliła Joanna Rutkowska Zastępca Dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
Komentarze naszych czytelników
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu